Lengéscsillapító szerviz avagy a lengéscsillapító szerepe az autóban

By | 2020.05.07.

A Lengéscsillapító szerviz avagy az autó szervízekről általában

Úgy gondolom női autó tulajdonosként különösen fontos, hogy az autónkat rendszeresen vigyük rutin szervízre. Nyilván nem rendelkezünk ezen a téren olyan nagy tapasztalattal, mint a férfiak, akik általában az autók szerelmesei, így jelentős hátránnyal indulunk akkor is, ha valami probléma adódik az autónkkal, hiszen sok esetben talán meg sem tudjuk mondani a probléma okát. Nem értünk ahhoz, hogy mondjuk mit jelent az, hogy lengéscsillapító szerviz vagy, hogy kipufogó probléma esetleg motorház meghibásodás. Ha esetleg történetesen még értenénk is azt, hogy maga a probléma micsoda, akkor is az szinte már egészen biztos, hogy a megjavításához nem fogunk érteni. Kivéve, ha valami super women-nek vagyunk, de azt hiszem ez ritka, mindenesetre minden tiszteletem azoké a nőké, akik értenek az ilyen jellegű dolgokhoz. Mindenesetre ésszerűbb rendszeres szervízelésre járni, ugyanis ezáltal rengeteg problémát még idejében tudnak orvosolni és így nem fog akkora kárt szenvedni az autó, mintha később vennénk észre a problémát, esetleg már annyira későn, hogy már ne is lehessen azt visszafordítani. A legutóbbi rutin szervízeltetésem során, a szakemberek megállapították, hogy komoly problémája van az autómnak a lengéscsillapítójával és így feltétlen szükséges lesz egy lengéscsillapító szervizeltetés, méghozzá minél hamarabb.

A lengéscsillapító szerviz, avagy mi is pontosan az a lengéscsillapító?

Ugyan azzal már tisztában voltam, hogy az autómnak feltétlen szüksége van egy mihamarabbi lengéscsillapító szerviz időpontra, azt még mindig nem tudtam, hogy mi is pontosan az a lengéscsillapító, amit feltétlen szükséges mihamarabb szervízeltetni. Így utána jártam, hogy pontosan mi is az a lengéscsillapító, mitől megy tönkre, és ezt hogyan lehet mihamarább orvosolni.

Mint megtudtam a lengéscsillapítónak az elsődleges funkciója az, hogy amikor hepehupás talajon vezetünk, ne rázkódjon embertelen módon az autó, hanem szépen a futómű csillapítja ennek a rázkódásnak a mértékét. A lengéscsillapítók elsődleges feladata mindössze annyi, hogy a kerekek minél hosszabb ideig érintkezzenek az útfelülettel, ezáltal nagymértékben növelve a jármű folyamatos és viszonylag egyszerű irányíthatóságát.

Alapvetően kétfajta lengéscsillapító létezik, melyek működésük szempontjából térnek el a másik alternatívától.

  • Kétcsöves kialakítás: Ez az alternatíva a futómű és a karosszéria között létrejövő lengés szabályozására van kialakítva. Ennek a kialakításakor az volt a fő szempont, hogy a két alkatrész között mozgást minimalizálják, ezzel kiküszöbölve komoly kilengést.
  • Egycsöves kialakítás: Ebben az esetben egy olyan alternatívát találtak ki, mely az előzőnek egyfajta egyszerűsített megoldása. Célja továbbra is az, hogy a lehető leginkább minimalizálja az autó kilengését utazás közben.

Mikor menjünk lengéscsillapító szervízbe a kocsinkkal?

Mint már említettem, nagyon fontos a rendszeres szervízeltetés, ugyanis pontosan a lengéscsillapító esetében láthatjuk, hogy mennyire fontos az, hogy hangsúlyt tegyünk a rendszeres szervízeltetésre. Ugyanis a lengéscsillapító szervizelésének a szükségessége nem feltétlen egyik pillanatról a másikra jelentkezik, ez sokkal inkább egy hosszú, elnyújtott folyamat. Sajnos sok esetben csak azután tűnik fel a probléma, hogy már alig lehet helyre hozni. Egyébként egy jó tipp annak. aki otthon házilag kívánja ellenőrizni járműve lengéscsillapítóit, az egyrészt mindenképpen kérjen műszeres bevizsgálást a legközelebbi szervizlátogatáskor, de ennél van egyszerűbb megoldás, ugyan egzakt értékeket nem adó módszer is: attól függően, hogy az első, vagy a hátsó lengéscsillapítók állapotára vagyunk kíváncsiak meg kell lengetnünk a jármű elejét vagy a hátulját. Az ellenőrzéshez nyissuk fel a csomagtér ajtót, és teljes súlyunkkal nehezedjünk rá a jármű leghátsó pontjára, majd hirtelen engedjük el a kocsit. Akkor megfelelő a lengéscsillapító, ha a kirugózás után következő lefelé mozgás már megáll. Az első csillapítók vizsgálatánál legyünk óvatosak: nehogy teljes erővel rátenyereljünk a motorház fedélre, mert az azonnal be fog horpadni a súlyunk alatt. Inkább nyissuk fel a motorháztetőt és az első zárhídra helyezzük a súlyunkat.

Amennyiben bármelyik oldalon azt tapasztaljuk, hogy az autó a ránehezedés során egynél többször leng ki, akkor mindenképpen forduljunk szakemberhez, hogy a lengéscsillapító szervizeltetése minél hamarabb megtörténjen, ugyanis ebben az esetben ez már feltétlen szükségszerű lépésnek bizonyul. Ebben az esetben érdemes olyan szervízhez fordulni, amely speciálisan erre szakosodott lengéscsillapító szerviz.

Véleményem szerint nagyon fontos, hogy folyamatosan ellenőrizzük az autónk állapotát, hogy mindig megfelelően karban legyen tartva, hiszen az autónk mindennapi használati eszközünk, amelyre vigyáznunk kell.